missie, visie en ambitie

Onze missie en bestaansrecht: goed openbaar basisonderwijs door...

Samen te werken aan een goede basis voor alle kinderen op de Theo Thijssenschool! Wij zijn openbaar onderwijs! Dat is onderwijs van en voor de samenleving. We bieden een plek waar leerlingen samen spelen, samen leren en samen vormgeven aan hun school.

Onze openbare school is een minisamenleving waarin ruimte is voor ieders verhaal en die gekenmerkt wordt door democratische waarden. In onze school worden deze waarden zichtbaar in de cultuur, de organisatie, het onderwijs en de verbinding tussen school en de samenleving. De openbare school zondert zich niet af van de wereld, maar leert leerlingen zorgzaam en rechtvaardig om te gaan met andere mensen en de omgeving om hen heen. Voor iedereen!

Visie op onderwijs

Onderwijs bestaat voor ons uit drie functies: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie/persoonsvorming. 

De drie functies overlappen elkaar voortdurend en kenmerken ervan zijn terug te vinden in alle facetten van ons onderwijs. In onderwijs willen we niet alleen aandacht besteden aan kwalificatie (kennis), maar ook aan socialisatie (welke plek neem je in de maatschappij in) en personificatie (hoe ontwikkel je je als persoon).

De drie functies gebruiken we als kapstok. Wij vullen de drie functies van het onderwijs (Nijboer 2020) als volgt in en uitgesplitst in kapstokvorm zit dat als volgt uit:

Kwalificatie:
van kennis (traditioneel) tot brede vaardigheden (die je nodig hebt om tot die kennis te komen) zoals problemen oplossen, kritisch en creatief denken (progressief).

  • We leren kinderen zich te ontwikkelen tot autonome individuen (van zelfredzaamheid (groep 1), naar uitgestelde aandacht, naar zelfstandig verwerken, naar zelfstandig werken, naar zelfstandigheid naar autonomie.
  • We leren kinderen hoe te leren, een vaardigheid om kennis te kunnen verwerven en vaardig te kunnen worden (van studeervaardigheden, plannen (weektaak), geheugentechnieken, gebruik van naslagwerken, onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken, samenvatten tot schema’s opstellen.
  • We zorgen voor betekenisvol onderwijs dat aansluit bij de interesses van de kinderen, zodat de kinderen beter verwerken en onthouden (werken met groep overstijgende thema’s, uitdagende leeromgeving.
  • We spelen in op de onderwijsbehoefte van het kind en dagen kinderen uit het beste uit zichzelf te halen (differentiëren).
  • We zorgen voor een goede relatie tussen kind en leerkracht, tussen kinderen onderling en tussen leerkracht en ouder(s)/verzorger(s), zodat er een positieve en veilige sfeer ontstaat met aandacht voor het individu (Theo Thijssen), waardoor kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen (en waardoor dus kwalificatie bereikt wordt).
  • We geven onderwijs dat is gebaseerd op wetenschappelijk bewezen theorieën en op praktijkkennis: evidence informed.

Socialisatie:
van omgangsvormen (traditioneel) tot maatschappelijke vraagstukken en burgerschap (progressief).

  • We leren de kinderen samen te werken en onderdeel te zijn van een groep (verbondenheid, ondersteuning, saamhorigheid, solidariteit, vertrouwen, betrokkenheid).
  • We leren de kinderen zich te ontwikkelen tot kritische individuen, die zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf en hun omgeving.

Subjectificatie/persoonsvorming:
van eigenschappen en houdingen waarmee iemand zich een positie in de samenleving verwerft zoals een goede werkhouding, doorzetten, discipline (traditioneel) tot leren worden wie je bent - wat interesseert mij? welke talenten heb ik? (progressief).

  • We leren de kinderen zich sociaal emotioneel te ontwikkelen (de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid).
  • We zoeken naar een balans in de brede talentontwikkeling van kinderen (creativiteit).
Logo Theo Thijssen liggend

adres

Emil Sandströmweg 6
4301 NW  Zierikzee

opvang

Dagopvang, peutergroep en BSO
kcemilsandstromweg@kibeo.nl

Logo Kibeo   op witte achtergrond   PNG (transparant)

STIcHTING OBASE

Industrieweg 32
4301 RS Zierikzee

Postbus 91
4300 AB Zierikzee

0111 418888

www.obase.nl